04 april 2013

Centerparcs, och så ännu en SEG dag

Åter i Bryssel efter en kort (och mycket kall!) påsksemester till Frankrike, som för första gången tillbringades i en "Centerparc" i Champagne-distriktet, Lac D'Aillette. Konceptet Centerparcs är vad jag vet okänt i Sverige (jag stötte för en gångs skull inte på en enda nordbo under semestertiden!) men verkar bli alltmer populärt i delar av Västeuropa. Det finns redan ett 20-tal semesterparker i England, Holland, Belgien, Tyskland och Frankrike, och fler lär vara på gång.

Idén bakom Centerparcs är för mig mycket tilltalande: istället för tillbringa sina semestrar på solstekta stränder stranden eller i dyra och luftförorenade städer så beger man sig ut till vackert belägna semesterbyar mitt ute i naturen för att umgås med familjen och aktivera sig genom att cykla, vandra, sporta, spela, simma, klättra, etc. Man bor i små trevliga semesterhus med relativt hög standard, och en flera av aktiviteterna ingår i hyran.

På området finns bl.a. en stor sporthall, tennisbanor, lek-land, hopp-borgar, en enorm cykeluthyrningsanläggning och (till barnens, och min egen, stora förtjusning) en mycket imponerande vattenland - "aqua mundo" med bl.a. tiotals avancerade vattenrutschkanor. Dessutom finns det en affär och flera olika restauranger på området, så allt man behöver finns in om räckhåll. Och allt var extremt barnvänligt, förstås.


Trots den ovanligt kalla våren (fortfarande minusgrader på natten) blev det en riktigt härlig semester, och jag kan varmt rekommendera Centerparks till antra natur- och sportintresserade familjer som har tröttnat på semester á la kanarieholmarna.

Väl tillbaks på kontoret igen var det mindre barnvänligt. Där väntade intensiva slut-förberedelser inför vårt (kanske) avslutande s k Stakeholder-möte (SEG), som hölls igår. Den som är intresserad av att se presentationerna med senaste nytt om luftöversynen kan se alltihop i efterhand genom denna webstream-portal.