15 oktober 2009

Fossila förhandlingar

Svårt att hinna med bloggeriet nu. Mycket tyngre än så här blir det knappast på kontoret.

De senaste 10 dagarna har jag lett 3 arbetsgruppsmöten och förberett 3 Coreperbehandlingar - om eko-effektiv ekonomi, fartygskrotning och förhandlingsmandat om genetiska resurser.

Parallellt pågår stentuffa interna EU-förhandlingar om EU:s klimatposition inför Köpenhamnsmötet. Klimatkollegorna ser alltmer stressade ut.

På miljösidan fokuserar vi nu helt på förberedelserna inför miljöministermötet den 21 oktober som ska fatta beslut på alla ovanstående punkter, och dessutom ha en ministerdebatt om elektronikavfall. Strax ska vi ha en videokonferens med miljöministern i Stockholm för att gå igen agendan och diskutera upplägget i detalj. Mycket står på spel.

Härom dagen hittade jag till min förvåning en barnbok om dinosaurier i min dokumentportfölj. Äldsta grabben berättade senare att han på eget bevåg hade lagt dit den för att jag skulle kunna "läsa boken om jag fick tråkigt på jobbet". Man blir varm i hjärtat av denna omtanke.

Jag tog faktiskt fram boken när jag skulle inleda mitt senaste arbetsgruppsmöte, förklarade var den kom ifrån och "hotade" kollegorna med att om de gjorde långa och tråkiga inlägg så skulle jag börja läsa i dinosaurieboken iställlet för att lyssna på dem. Jag satte upp den på ordförandepodiet för att de skulle påminnas om detta under hela mötet.

Folk drog rejält på smilbanden och boken bidrog faktiskt till att lätta upp stämningen en hel del och kanske också till att mötet gick så bra som det sedan gick.