10 maj 2009

Med hojen genom Bryssel

I september förra året bloggade jag om hur härligt det är med bilfri stad. Då undrade jag bl.a. varför inte man stänger av Bryssels innerstaden för biltrafik oftare, med tanke på vilken folkfest det blir varje gång. Kanske har någon politiker läst detta, för idag var det dags igen - i samband med den s k "Fête de l'iris".

Jag tog tillfället i akt och var ute med båda barnen på pakethållaren i olika omgångar. Underbart att susa fram på gatorna i egen takt, i valfri fil.

Det är lite speciellt att cykla i Bryssel. Från att ha varit uttalat cykel-ovänligt, håller staden sen några år på med en storsatsning på cykelfrämjande. Cykelbanor byggs ut (tyvärr oftast som en del av bilvägen dvs "extra fil" dvs utan att separa), nya cykelparkeringar dyker upp både här och där, och på så gott som alla enkelriktade vägar (vilka de finns mängder av i Bryssel) är det tillåtet med tvåvägstrafik för cykel. Dessuton är man i slutfasen av att bygga en "grön" cykelrutt runt hela Bryssel genom alla parker, på helt separerat cykelbana. Ser fram emot att testa denna.

Som ett resultat är cyklisterna märkbart fler än när jag bodde här för några år sen. Från att ha betraktats som en utpräglad sportaktivitet för hängivna tävling- eller motionscyklister, så tycks allt fler medelsvenssons (vad de nu heter på franska/flamländska) ta hojen till jobbet och till affären. Tyvärr tycks de flesta bilister inte ha tagit notis om detta, utan kör lika hänsynslöst som tidigare. Jag brukar säga att belgarna kör "dåligt men långsamt" (vilket är mycket bättre än dåligt och fort).

Det var skönt att med en rejäl paus från jobbet. Innan kvällen är över ska jag dock skriva en "måndagsnot" till veckans Corepermöte. Dags att sluta blogga och börja jobba.