09 november 2012

Hybridbil bättre än elbil?

Har sedan några år en Toyota Auris Hybrid, som använder samma teknik - dvs självuppladdande eldrift i kombination med bensinmotor - som den mer kända Priusen (den drar dock något mindre eftersom den är mindre). Här skriver jag om mina erfarenheter av att köra hybrid.

Annonsörerna säger att Auris Hybrid drar 0,38 l/km men liksom för alla andra bilmärken så drar den 20-30% mer än utlovat (rent lurendrejeri om du frågar mig), och trots att jag kör medvetet ekonomiskt och har gjort det till en "sport" att använda så lite soppa som möjligt vid varje enskild körning så beräknar jag att motorn drar i genomsnitt ca 0,45-0,48 l/km. Dvs fortfarande långt under andra bilar i samma klass.

Bensin/hybrid-bilar har också väsentligt lägre utsläpp av hälsofarliga partiklar och kvävedioxid än vanliga bilar (särskilt dieselbilar!), något som alltför ofta glöms bort i den nästan helt klimatfokuserade miljödebatten.

I en intressant artikel på DN idag argumenterar några forskare för att hybridbilen faktiskt är bättre en den rena elbilen. Det låter konstigt men om man läser artikeln förstår man varför: rena elbilar är mycket mer krävande vad gäller batteriteknik och man kan producera batterier för 10-20 hybridbilar till samma pris och resursanvändning som för en elbil. Hybriden sparar därför mer miljö än elbilen. Rena elbilar har dessutom - som det har sett ut hittills - närmast ofrånkomliga prestandaproblem (inte minst i kallare klimat som Sverige).

Jag håller med artikelförfattarna i DN att hybriden är rätt väg framåt, i varje fall på kort/medellång sikt.

De senaste hybriderna (t.ex. nya Prius laddhybrid) kombinerar självuppladdning av elmotorn med möjlighet till uppladdning från elnätet när den står i garaget. På så vis kan man köra längre och snabbare på el innan bensinmotorn drar igång, och man kommer i så lite som 0,2 l/mil (se t.ex. denna artikel). Nackdelen - som alltid - är att de nya plugg in-hybriderna är ännu dyrare att köpa än ladd-hybriderna (som numera är klart överkomliga).

Som min chef brukar säga - "Don't let the perfect be in the way of the good." Det uttrycket passar bra i det här sammanhanget.