03 november 2008

Allhelgonahelg i Bryssel

Även i Bryssel får man besök av ett och annat utklätt trick-or-treat-monster som tigger godis. Mina barn är (som tur är) ännu lite för små för att drabbas av halloween-hysterin.

Ingenstans kan man dock fira halloween som i New York. För några år sedan beskådade jag halloween-paraden från ett tak i Greenwich Village. Mycket minnesvärt. I år hade jag kanske blivit ännu räddare, för den senaste halloween-flugan var tydligen att klä ut sig till det otäckaste som liberala New York vet: Sarah Palin. DN har gjort ett bildspel om detta – obetalbart roligt. (Om någon vill köpa sig en egen Sarah Palin skrämselkostym kan man beställa här för endast 30 dollar.)

Apropå otäcka fossila varelser så besökte hela familjen naturhistoriska museet igår. Vår äldste var helt fascinerad av de enorma dinosaurie-skeletten. Han lugnade dock både mig och övriga familjen med att klargöra att de var ”mycket döda” och därmed inte längre farliga. Han fick med sig en liten leksaksdinosaurie hem som han sen ville sova med, så han verkar inte har skrämts alltför mycket. Det har heller aldrig varit lättare att borsta tänderna på kvällen; han fick först öva på sin lilla plastdinosaurie (som han trodde hade väldigt många tandtroll).

Vår barnflicka som (liksom i stort sett alla kapverdianer) är troende fick sig nog en tankeställare av museibesöket; hon undrade bl.a. hur man kunde vara säker på att dinosaurierna verkligen levde för miljontals år sedan, och hur det går ihop med att jorden bara är 5000 år gammal, som det ju står i bibeln. Jo det kan man ju undra. (Se min tidigare blog om hur det är att vara ateist i Kap Verde).