03 september 2008

Första förhandlingsmötet: EU-blomman och EMAS


Igår var det dags för mitt första förhandlingsmöte på över två år. Det mesta var sig likt; säkerhetskontrollen, de opersonliga korridorerna, köerna framför kaffeautomaterna utanför möteslokalen, det omständliga tragglandet kring förhandlingsbordet om (oftast) oväsentligheter och detaljer.

Det kändes konstigt, nästan som om tiden stått stilla. Tiden på Kap Verde föreföll plötsligt overklig. Hände det verkligen? Eller har jag drömt alltihop..?

Vår uppgift igår var att förebereda ett miljöministeruttalande, s.k. rådslutsatser, om hållbar konsumtion och produktion som ska antas vid nästa miljörådsmöte den 20 oktober.

Mer konkret handlar det om att lägga grunden till att förbättra EMAS, EU:s miljöstyrningsinstrument för företag, och EU:s miljömärkningssystem. ”EU-blomman”, som den kallas, har ju fått ett pinsamt dåligt genomslag i EU. Hur många i Sverige känner till denna miljömärkningssymbol, jämfört med t.ex. den Nordiska Svanen eller Naturskyddsföreningens ”Bra Miljöval”? Inte många. Men det ska det nu bli ändring på!

Jag fick för övrigt ett varmt välkomnande av de kollegor som kände igen mig sedan tidigare. I mitt första inlägg tog jag mig friheten att rekommendera alla – och då vände jag mig särskilt till männen – att om tillfälle ges ta en längre paus från karriären och stanna hemma med barnen. Detta inbringade flera positiva kommentarer – fast som vanligt bara från kvinnorna. Mina manliga kollegor tycker nog fortfarande att det är en ganska främmande tanke.

Vi anar inte hur bra vi har det i Sverige, med vår i ett Europeiskt perspektiv oändligt långa föräldraledighet och med en reell möjlighet att dela lika mellan pappor och mammor. Synd bara att även svenska män är så dåliga på att utnyttja detta fantastiska tillfälle (mindre än 20% av föräldraledigheten tas ut av svenska män enligt JämO). DN-skribenten Barbro Hedvall har helt rätt i sitt resonemang i gårdagens DN.