05 september 2008

Känner ni Leffe?

Inte? Inget att skämmas över. Det gjorde inte jag heller tills för några år sedan. Om du besöker Bryssel så är det nästan ofrånkomligt att du stöter på honom.

Det var så jag träffade Leffe - på en bar i Bryssel. Innan dess brydde jag mig inte mycket om hans sort. Men nu har han blivit en riktigt schysst polare som jag brukar halsa på med jämna mellanrum. Ibland tar jag t o m med honom till sommarstugan i Sverige som jäst.

Faktum är att det finns (minst) två olika Leffe: en är mörk och en är blond. Vilken man föredrar beror lite på dagsformen – själv har jag en viss förkärlek för den mörka. Han är lite djupare, lite fylligare.

Vi har haft mycket kul ihop, jag och Leffe. I hans sällskap kan man vara sig själv, man blir lugn, avslappnad och pratglad.

Det enda egentliga problemet med Leffe är att han är väldigt stark, starkare än alla svenska polare faktiskt. Det gör att man kan få lite för mycket av honom ibland. Han kan rent av bli direkt tröttsam.

Leffe har för övrigt en kusin med ett mycket konstigt namn: Kwak. Han är dock lite väl extrem för min smak. Dessutom har han en underlig form.

Har du räknat ut vem Leffe och hans belgiska kusin Kwak är ännu? Om inte, klicka här och här.

Vill du veta lite mer om Leffes andra kusiner? Klicka här.