01 september 2008

Sånt man bävar för och sånt man blir glad av

Förmiddagen på denna min första arbetsdag inleddes med gemensamt ”rep-möte”, där alla medarbetare samlas gemensamt. Vår nya chef Christian Danielson var på plats (även han hade sin första dag på jobbet!) för att bl.a. berätta om utmaningarna inför dagens EU-toppmöte om Georgien och om EU-ministerns Brysselbesök. Lite ”pep-talk” blev det också: det svenska ordförandeskapet 2009 närmar sig, EU-representationen kommer då att hamna i centrum och stora krav kommer att ställas på oss alla. Jag skulle tro att de flesta av oss känner både inspiration och bävan inför denna digra uppgift.

Det var många nya ansikten men också många bekanta från förr. Blev igenkänd och välkomnad av många; mina närmaste kollegor hade ställt in en stor fin grön krukväxt på mitt nya skrivbord som en trevlig överraskning. Sånt blir man glad av.

Diskussioner om höstens arbetsfördelning har också inletts. Att jag ska hantera GMO-frågor, revision av EUs miljömärkning, CO2-utsläpp från bilar och direktivet om utsläpp från stora förbränningsanläggningar är redan klart. Men vem ska ansvara för frågan om säljakt, byggproduktsdirektivet, växtskyddsmedelsförordningen och utsläppskraven för tunga fordon? Detta återstår tills vidare att lösa. Oavsett hur det blir så lär man knappast gå sysslolös härnere.