16 december 2009

Dags att börja summera...

Vad har vi egentligen gjort som ordförande för EU de senaste 6 månaderna? Här kan man läsa en liten uppsummering.

Vad som inte framgår av den rapporten är förstås resultatet av Köpehamnsmötet. Just nu ser det ganska mörkt ut, men jag har svårt att tro att 120 stats- och regeringschefer vill åka hem från Köpenhamn utan resultat. Den som lever får se.

Själv hade jag mitt sista Coreper-möte och skrev min sista s.k. "kortrapport" idag. Dagordningspunkten handlade om att godkänna en ministerdeklaration om skydd av biologisk mångfald bortom 2010, och efter en del kreativt förhandlingsknåpande så fick vi faktiskt stöd för ordförandens kompromisstext utan reservationer.

Baske mig om jag inte kommer att sakna det här ordförande-jobbet, trots allt slit!