08 mars 2010

Påbackad

Belgien är ökänt för sin olycksstatistik på vägarna och ligger i toppen av olycksligan i EU tillsammans med länder som Portugal och Grekland.

Detta är en an anledningarna (vid sidan av miljöskäl, de långa köerna och svårigheten att hitta parkeringsplats) till att jag oftast låter bilen stå och tar bussen eller cykeln istället.

Trots detta råkade jag ut för ett missöde i helgen, som tur är helt utan personskador. Jag körde i låg hastighet på Ikeas parkering, när plötsligt en Citroen backade ur en parkeringficka rakt framför mig och kraschade in i sidan.

"Oui, c'est enervé, c'est enervé!" sa mannen. "Du måste förstå, jag hade svärmor med mig och hon stressade mig att vara ovarsam." Faktum är att han backade ut helt utan uppsikt bakåt. Inte undra på att han han hade svårt att hitta en bra ursäkt.

Sen skrev han i alla fall på en "Constat amiable d'accident automobile" - skadedeklaration - där han erkände att han hade gjort fel. Det var nog minst 8 år sen sist, försäkrade han, men han verkade ha vanan inne.

För mig däremot var det första bilolyckan någonsin (förutom i lumpen när jag voltade som passagerare in en folkabuss under en militärövning). Våga man hoppas på att det är den sista?